In de ban van de roos

Rozen spreken sowieso al tot de verbeelding. Sunset Boulevard. Moonlight. Honolulu. Het zijn maar een paar namen uit het uitgebreide assortiment van Frank Coenders Kwekerijen B.V. die de meest bezongen bloem ter wereld nog aantrekkelijker maken.

In het Noord-Limburgse Grubbenvorst produceert Frank Coenders met acht vaste medewerkers rozenonderstammen, een- en tweejarige rozen, stamrozen en akkerbouwgewassen voor de vruchtwisseling. De potrozen kweekt hij in kassen, en in de buitenlucht op de geavanceerde eb- en vloedvloeren van zijn containervelden. Voor al die werkzaamheden – die volledig in eigen hand plaatsvinden – beschikt hij over een areaal van circa 35 hectare. Moderne machines, faciliteiten voor koeling en bewaring en een duurzaam irrigatiebassin maken ook deel uit van het bedrijfsoppervlak.

Afzetmarkt

Wat is de afzetmarkt voor zijn producten? Frank: 'Die bevindt zich voornamelijk in Centraal-Europa. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Ons bedrijf bedient zowel individuele tuincentra als tuincentraketens, maar ook bouw- en supermarkten. Bij die laatste twee locaties zit er vaak een handelaar tussen. Aan de tuincentra leveren we rechtstreeks.' Een omvangrijk transportpark heeft Frank niet. Er is een goede samenwerking met verschillende gespecialiseerde transporteurs. Bovendien hebben zijn grote klanten zelf transportmiddelen.

Volop meewerken

Heeft Frank een rooskleurig bestaan? 'Het is hard werken om de bovengemiddelde kwaliteit te blijven leveren die klanten van ons gewend zijn. Hard werken, dat doen mijn medewerkers gelukkig. Samen met mijn echtgenote – die fulltime meedraait – heb ik dit bedrijf opgebouwd.' Voor alle duidelijkheid: zelf werkt Frank ook volop mee. Kan hij enkele voorbeelden noemen? 'Mijn werk varieert van de toepassing van gewasbeschermingsmiddelen tot het oculeren van de rozen en het aansturen van medewerkers.'

Bovenkant van de markt

'Daarnaast hou ik me bezig met de verkoop en bereid ik beursdeelnames voor. Verder ontvang ik – mogelijke – klanten op het bedrijf, zodat die met eigen ogen kunnen zien dat ze te maken hebben met een rozenkwekerij aan de bovenkant van de markt. De afzetstrategie bepalen, leerplannen maken, af en toe kantoorwerk verrichten ... Er is altijd iets te doen. Ook in de weekenden. En ook in de zomer, als meerdere vaste medewerkers op vakantie gaan.'

Voortdurend vernieuwen

'Stilstaan is er dus niet bij. Voortdurende vernieuwing is zelfs noodzakelijk om een goede marktpositie te kunnen behouden. Zo heb ik onlangs geïnvesteerd in een etiketteermachine, die de verschillende rozenetiketten vast last aan de plastic potten. Dit ter vervanging van de labels met daaraan een elastiek. Veredeling is een ander, constant aandachtsgebied. Nieuwe, verrassende en exclusieve rassen: klanten vragen er altijd naar.' Om aan die vraag te kunnen voldoen, werkt Frank samen met zo'n zeven professionele veredelingsbedrijven.

Risico's

Wat zijn de risico's in Franks vak? 'Ik kan als voorbeeld aaltjes noemen die de rozenwortel aanvreten. Als biologisch bestrijdingsmiddel zet ik daartoe tagetes of afrikaantjes in. En ik hou altijd het weer in de gaten. Te droog of te nat en te warm of te koud kunnen de teelt in gevaar brengen. En dan wil ik specifiek verwijzen naar zware hagel, die vooral in de weken 20-26 – de piekperiode – rampzalige gevolgen kan hebben voor de teelt. Ik heb mijn vollegrondgedeelte verzekerd tegen slecht weer. Mijn containervelden zijn vanwege de extreem hoge verzekeringskosten niet verzekerd.'

Geen hoge hakken

Om de piekperiode af te vangen, maakt Frank – die coöperatielid is van AB Werkt – gebruik van AB Werkt-medewerkers. Dat past in zijn bedrijfsgedachte om langdurige professionele relaties te onderhouden met afnemers én betrokken toeleveranciers. De mensen van AB Werkt maken onder andere potten klaar en verzorgen de etikettering. En naast terugsnoeien verwijderen ze wildopslag en gele blaadjes. Is Frank tevreden over hun inzet? 'Ja, ze hebben vakkennis en weten dus wat ze doen', luidt een deel van het antwoord. Het andere deel: 'Ze komen hier in elk geval niet binnenlopen op hoge hakken.'

Ergonomische aanpassingen

Waaraan Frank desgevraagd toevoegt dat hij een deel van zijn flexkrachten verloont via AB Werkt Payroll. Qua werkomstandigheden liften alle flexkrachten ook mee op de ergonomische aanpassingen die Frank in zijn bedrijf heeft doorgevoerd. Aandacht voor een juiste werkhoogte behoort daartoe, waardoor ernstige rugklachten worden voorkomen. 'Ik streef naar het beste voor mijn klanten, voor mijn toeleveranciers en voor mijn medewerkers', besluit Frank. 'Allround kwaliteit leveren. En vooral blijven leveren. Daar gaat het om.'


Anderen lazen ook